Saturday, January 19, 2019

Pemimpin CF #7 Seorang Yang Mempunyai Pengawalan Diri Yang Baik


Seperti yang saya sudah pernah katakan, Christian Fellowship (CF) berbeza dengan kelab-kelab yang lain - ia unik. CF yang baik dan seimbang selalunya terdiri daripada pelbagai denominasi gereja, pelbagai kaum, tempat asal, perangai dan cara berfikir. Kesaksian CF untuk Kristus ialah kesatuan dalam kepelbagaian. Oleh itu, memang tidak boleh dielakan bila para pemimpin CF berbeza pendapat dan terjadinya konflik. Perkara ini PASTI berlalu, BUKAN adakah ia akan terjadi atau tidak. Jadi, sangat penting untuk seseorang pemimpin mempunyai pengawalan diri (atau kawalan kendiri) yang baik terutamanya dari segi emosi kemarahan.

Adakah kamu pandai mengawal emosi? Bila ada orang - terutamanya dikalangan AJK atau sepelayanan - berkata sesuatu yang menyakitkan hati kamu, adakah kamu cepat melenting? Bagi saya, itu sebenarnya membuktikan bahawa seseorang itu lemah dari segi kepimpinan (saya faham kerana saya dulu sebenarnya seorang yang cepat marah. Malah sekarang saya masih lagi belajar mengawalnya). Kamu kena faham: Jika kamu digelar sebagai pemimpin, kamu secara automatik akan didedahkan dengan kritikan dan konflik. Kenapa? Kerana para pemimpin lebih mudah dilihat dan dinilai berbanding dengan orang lain. Oleh itu, adalah sangat penting bagi kamu untuk mengawal emosi dan tidak membiarkan kemarahan mengganggu rasionaliti kamu.

Amsal 16:32 berfirman, "Orang yang lambat marah [atau sabar] lebih baik daripada orang yang perkasa; menguasai diri lebih baik daripada menguasai bala tentera." Dengan erti kata lain, kamu mungkin seorang yang perkasa dan menguasai bala tentera tetapi tidak semestinya seorang pemimpin. Seorang pemimpin harus pandai "menguasai diri" dan "lambat marah" [atau penyabar]. Sedang para pemimpin CF lain berdebat tentang suatu hal yang sebenarnya berpunca daripada perselisihan faham, Vicky sentiasa tenang. Apabila ada yang meninggikan suara, Vicky, seorang yang berbadan tegap, masih boleh lagi mengawal emosi dia dan berfikiran rasional. Mungkin sebab itu, apabila dia bersuara, ramai yang menghormati dia. Rasa hormat ialah salah satu kesan yang positif jika seseorang pemimpin itu pandai mengawal dirinya.

Biar saya tanya kamu, adakah kamu sanggup dipimpin oleh orang yang tidak stabil emosinya? Pasti tidak... Kamu akan lari walaupun kamu hanya melihat bayang-bayang dia! Dalam Galatia 5:23, salah satu buah Roh Kudus ialah "pengawalan diri." Adakah kamu memiliki buah Roh ini?

Instagram > Richard Angelus

THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]