Saturday, January 12, 2019

Pemimpin CF #4 Melihat Pelayanan Sebagai Panggilan, Bukan Tugasan



Dalam pelayanan persekutuan Kristian (atau Christian Fellowship, CF), apa yang membezakan iya dengan kelab-kelab lain atau apa yang menjadikan ia unik daripada kelab-kelab yang ada di sekolah/kolej/universiti ialah - CF merupakan tempat dimana para pengikut Kristus bertumbuh di dalam iman dan menjadi saksi sebagai SATU tubuh Kristus. CF - walaupun ada pengurusan dan struktur yang lebih kurang sama dengan kelab-kelab lain - mempunyai unsur kerohanian. Oleh itu, untuk melayani di CF, para pemimpin HARUS melihat tanggungjawab mereka sebagai panggilan daripada TUHAN, bukan tugasan semata-mata.

Jika seorang pemimpin CF melayani dari segi perspektif "panggilan" atau lebih baik lagi, jika dia tahu bahawa dia telah dipanggil oleh Allah untuk melayani, dia akan melakukan tanggungjawab yang diberi dengan lebih bersungguh-sungguh (walaupun ia dilakukan di sebalik tabir), tidak mudah putus asa atau kecil hati, tidak mudah merungut, tahu bahawa TUHAN menyertainya, dan samada sesuatu yang dilakukan itu berjaya atau tidak atau biasa-biasa, dia tahu bahawa Allah melihat kesetiaannya bukan kebolehannya.

Apabila saya berkerja bersama dengan sesetengah pemimpin CF yang melihat pelayanan mereka sebagai "tugasan" semata-mata, ini permerhatian saya: Mereka buat kerja sambil lewa (a.k.a. cincai), melakukan tanggungjawab berdasarkan deskripsi tugasan dan tidak lebih ("Saya AJK Puji Sembah, tugas mengutip sampah dan mengemas dewan ialah AJK Kebersihan"), dan apabila mereka menerima teguran, mereka suka mengambil teguran itu secara peribadi. Sebelum Andy menjadi AJK CF, dia pada mulanya menjadi pembantu penyambut tetamu. Bila saya datang ke CF, dia menyambut saya, "Welcome brother Richard!!!" "Wow, semangat betul kamu Andy?" tanya saya. Andy menjawab, "Saya excited jadi usher dan tengok orang ke CF!" Yah! Itulah semangat orang yang melayani!

Instagram > Richard Angelus
THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.

Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]