Thursday, January 10, 2019

Pemimpin CF #1 Seorang Yang Boleh Mempengaruhi Orang Iain



Untuk menjadi seorang pemimpin CF (Christian Fellowship), kamu harus belajar untuk menjadi seorang yang boleh mempengaruhi orang lain secara positif. Bukan seorang yang sempurna (itu tidak mungkin) tetapi seorang yang berpengaruh. Pemimpin selalunya mempengaruhi bagaimana kita berfikir dan bertindak... walaupun ada kalanya kita mungkin tidak sedar.

Memandangkan saya melayani dalam pelayanan pelajar, biar saya bagi beberapa contoh. Setiap kali ada mesyuarat CF, Joshua selalu membawa pen dan buku nota untuk mencatat perkara yang dibincangkan walaupun dia bukan setiausaha. Minggu pertama, semua orang termasuk setiausaha ("Lupa," katanya) tidak membawa apa-apa nota ke mesyuarat kecuali Joshua. Minggu kedua, beberapa orang sudah mula sedar. Minggu ketiga, semua orang membawa pen dan nota. Kenapa? Kerana Joshua mempengaruhi mereka semua. 

Ada satu lagi AJK pula, pengerusi selalu datang lewat setiap kali mesyuarat. Jika dia lambat, dia tidak pernah meminta maaf. Apakah kesan daripada hal itu? Semua orang datang lewat dalam 30 minit ke 1 jam dari masa yang telah ditetapkan! Jadi, saya pergi berjumpa dengan pengurusi dan menasihatkan dia tentang hal ini. Pada mesyuarat seterusnya, dia datang tetap pada masa tetapi ramai yang masih belum datang. Dia mulanya agak kecewa tetapi selepas beberapa mesyuarat dan perjumpaan, pengerusi ini selalu datang awal atau tepat pada masa. Kesannya? Hampir semua AJK menepati masa! 

Ramai pemimpin CF yang saya jumpa kadang-kadang kecewa apabila tidak ramai orang datang melayani di CF. Saya bertanya kepada mereka, "Adakah kamu bersukacita melayani di CF atau kamu terpaksa? Adakah kamu berkobar-kobar setiap kali ada CF atau kamu berharap ia akan dibatalkan? Adakah kamu menyembah TUHAN berdasarkan iman kamu kepada-Nya atau bergantung kepada bilangan ahli yang datang?" Jika jawapan kamu ialah BERSUKACITA, BERKOBAR-KOBAR dan BERDASARKAN IMAN, maka, kamu terus setia melayani DIA dan biarkan iman dan sikap kamu mempengaruhi orang disekeliling kamu! 

Instagram > Richard Angelus
THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.

Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]