Friday, December 7, 2018

Angelus' Quote: Bagaimana dengan Gambaran-Diri Kamu?


Yesus berfirman: “Mata ialah pelita tubuh. Jika matamu terang, seluruh tubuhmu penuh dengan cahaya. Tetapi jika matamu kabur, seluruh tubuhmu gelap. Jika cahaya di dalam tubuhmu menjadi gelap, maka gelap-gelitalah keadaannya!” (Matius 6:22-23, AVB). Apa yang kamu lihat di dalam diri kamu sendiri - gambaran-diri - akan mempengaruhi fikiran, emosi dan sikap kamu sendiri dan orang lain.

Jika kamu melihat diri kamu sebagai seorang yang kurang menarik, tidak bernasib baik dan selalu gagal, maka, gambaran itu akan direalisasikan di dalam kehidupan kamu. Walaupun gambaran-diri kamu itu tidak semestinya benar, kamu akan mengiyakannya. Saya ada seorang kawan perempuan yang cantik, tetapi dia selalu berkata kepada kami semua, "Tidak ada orang yang minat dengan saya..." Walaupun ramai yang cuba untuk memikat dia, dia tidak pernah mencapai kesimpulan bahawa dia sebenarnya seorang yang menarik. Mata dia "kabur." Sebelum menghadapi peperiksaan, seorang pelajar berkata, "Saya akan gagal lagi..." Kamu tahu? Iya menjadi kenyataan sebelum iya terjadi.

"Mata ialah pelita tubuh." "Mata" ini mesti merujuk kepada mata rohani. Jika kamu melihat diri kamu dengan menggunakan mata rohani, kamu akan melihat gambaran-diri yang berbeza. Yesus Kristus sudah mati dan bangkit semula bagi kamu (dan saya) dan menjadikan kita semua sebagai anak-anak Tuhan. Lihat diri kamu sendiri melalui perspektif ini. Lihat diri kamu diberkati oleh Allah dan memberkati orang lain; lihat diri kamu dikasihi oleh Allah dan mengasihi orang lain; lihat diri kamu bersukacita dan kamu akan melayani orang lain dengan sukacita.

Saya dan seorang kawan saya bernama Julai selalu membuat lawak dan berkata begini bila memperkenalkan diri: "Saya seorang yang tampan!" Bagi orang yang tidak mengenali kami, mereka mungkin menyangka bahawa kami sangat perasan (ada betulnya...). Tetapi ayat itu (sekurang-kurangnya bagi saya), sebenarnya dapat membangkitkan rasa yakin dan menghilangkan perasaan resah. Ada kalanya saya akan berkata kepada diri sendiri, "Saya ialah anak Tuhan"; " Saya berkenan di hadapan Allah"; "Saya boleh melakukan segalanya melalui Kristus yang memberikan kekuatan" (Filipi 4:13). Gambaran-diri sebegini akan membuka ruang untuk berkat dan kurnia TUHAN melimpah di dalam hidupmu.

Konteks Matius 6:22-23 ini ialah tentang menjadi hamba Allah atau hamba kekayaan. "Jika matamu kabur", kamu akan melihat bahawa menjadi hamba kekayaan itu baik (walaupun sebenarnya iya membawa kegelapan). "Jika matamu terang", kamu akan melihat bahawa menjadi hamba Allah itu baik. Dan ini yang kamu perlu tahu juga: Di dalam Kristus, kita bukan hanya dipanggil hamba-hamba Allah, tetapi juga anak-anak Allah. Berdoa supaya mata rohani kamu melihat realiti ini juga! Kawan, gambaran-diri kamu juga akan berubah! Pasti!

Instagram --------> Richard_Angelus
Blog -> richardangelus.blogspot.my
THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.

Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]