Sunday, December 16, 2018

Angelus' Quote: Apa Yang Kamu Fikir, Itulah Kamu


Ada seorang pelajar bertanya kepada saya, “Kenapa perkara buruk berlaku kepada orang baik?” Selepas berfikir seketika, saya menjawab, “Soalan kamu bagus tetapi tidak bermanfaat kerana tidak ada jawapan yang tepat untuk persoalan itu.” Tarik nafas. “Soalan yang lebih bagus ialah, ‘Apakah tindakan orang baik jika perkara buruk terjadi kepada mereka?’ Melalui soalan ini, kamu dapat belajar sesuatu yang lebih bermanfaat.”

Ianya sangat tidak membantu bila kita berfikir bahawa tidak ada perkara yang buruk akan berlaku kepada orang yang percaya kepada TUHAN. Malah, perkara buruk akan berlaku kepada orang baik. Contohnya, saya bukanlah seorang yang sangat baik tetapi saya pernah ditipu beberapa kali. Dulu saya pernah cuba membeli telefon bimbit pintar melalui Carousell tetapi wang saya telah digelapkan. Saya juga pernah memberi pinjaman untuk membantu kawan saya tetapi sehingga sekarang tidak dipulangkan. Beberapa tahun dulu, ada seorang yang saya percaya menyimpan wang kami bersama tetapi bila hubungan itu tidak kekal saya meminta balik, dia tidak respon apa-apa.

Jadi apakah respon saya? Berpura-pura bahawa semua perkara itu tidak pernah terjadi? Tidak. Saya harus berfikir secara realistik dan positif. Berfikiran realistik dengan mengakui kesilapan sendiri, dengan mengiakan bahawa perkara itu sudah berlalu, dan dengan mengistiharkan bahawa tidak semua orang boleh dipercayai sepenuhnya. Saya juga harus berfikiran positif. Saya belajar sesuatu yang baru melalui semua pengalaman ini, saya lebih matang untuk membuat keputusan, saya lebih menghargai kawan yang setia, saya bersukacita kerana hubungan yang tidak sihat sudah diputuskan. Alkitab ada mengatakan: “Sebab seperti orang yang membuat perhitungan dalam dirinya sendiri, demikianlah iya.” Apa yang kamu fikirkan, itulah kamu. Berfikiran secara realistik dan positif tidak akan menghilangkan masalah tetapi ia dapat menolong kamu apabila kamu melaluinya.

Yesus berfirman, “Dalam dunia kamu menderita penganiayaan, tetapi kuatkanlah hatimu, Aku telah mengalahkan dunia” (Yohanes 16:33). Yesus tidak berkata bahawa perkara buruk tidak akan berlaku kepada orang percaya. Dia berkata, bila ia berlaku, kamu harus memilih untuk berfikir dan bersikap seperti pemenang kerana Dia adalah Pemenang! (“mengalahkan dunia”). Ingat, apa yang kamu fikirkan, itulah kamu. Jika kamu membuat perhintungan yang realistik dan positif dan optimistik dalam diri dan fikiran kamu, demikianlah kamu. Jadi, apakah tindakan orang baik jika perkara buruk terjadi kepada mereka? Mereka memilih untuk percaya kepada janji-janji TUHAN dan memenuhi fikiran mereka dengan Firman Allah. Mereka mungkin pernah tewas dan beberapa ketika kalah, tetapi diakhirnya, kerana Yesus adalah Pemenang, mereka akan menang!

Instagram -> Richard_Angelus

THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]