Sunday, December 16, 2018

Angelus' Quote: TubuhMu itu Tempat Kediaman Roh Kudus


Jika kamu belajar tentang doktrin akhir zaman (atau eskatologi), kamu akan diajar tentang apa yang akan terjadi kepada kita setelah kita mati secara fizikal. Dipendekkan cerita, kita tetap akan memiliki tubuh di dunia akhirat nanti. Kita tetap akan ada tubuh atau jasad tetapi ia akan berbeza daripada sekarang.

Apa yang cacat, akan dipulihkan; apa yang hilang, akan diadakan; apa yang cela, akan disempurnakan. Tubuh kamu akan berbeza tetapi ia tetap sama, atau, ia tetap sama tetapi berbeza dari yang dulu (atau dalam bahasa canggih sekarang, "mengalami tranfomasi"). Tubuh kamu yang ada sekarang akan sama dengan diakhirat kelak. Adakah doktrin ini mengubah perspektif kamu tentang tubuh kamu? Saya harap ia dapat menyedarkan kamu tentang betapa pentingnya kamu menjaga tubuh kamu.

TUHAN memandang tinggi tentang tubuh kamu. Jika tubuh kita dikatakan sebagai "tempat kediaman Roh Kudus" (1 Korintius 6:19), maka, haruslah kita "menjauhi perbuatan cabul" (6:18) atau perkara yang merosakkan dan mengotorkan tubuh kita. Jika Allah peduli, kamu juga harus peduli tentang tubuh kamu. Hormati tubuh kamu. Ya, hormati, tetapi bukan menyembah ia. Saya katakan lagi: hormati tubuh kamu. Ia ialah tempat kediaman Roh Kudus yang suci. Berwaspada tentang apa yang kamu lakukan dan berikan kepada tubuh. Jaga ia dengan baik dan penuh hormat.

Saya tidak menyuruh kamu berhenti merokok atau minum arak, saya cuma mengingatkan kamu untuk menghargai tubuh kamu. Saya tidak mengarahkan kamu supaya tidak membuat tatu di badan kamu, saya katakan bahawa kamu harus menghormati tubuh kamu. Saya bukan menyindir berat badan dan kesihatan kamu, saya hanya berkata bahawa kamu harus menjaganya dengan baik. Pernah kamu menyuruh orang asing menyelerakkan rumah kamu? Pernah kamu membiarkan bilik kamu dipenuhi dengan najis? Pernah kamu bersukacita bila melihat sampah di katil kamu? Tidak, kan?! Jadi bagaimana dengan "tempat kediaman Roh Kudus"? Malah, bukankah tubuh kamu itu sebenarnya "milik Allah"? Jadi, "gunakanlah tubuhmu untuk memuliakan Allah" (6:20).

Instagram -> Richard_Angelus

THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]