Monday, March 25, 2019

Pemimpin CF #8 Seorang Yang Berani & Rendah Hati


Jika seorang pemimpin itu,


Jika kamu berani tetapi tidak ada kerendahan hati, kamu akan menjadi sombong. Kamu akan menyangka bahawa kejayaan kepimpinan kamu itu datang daripada kamu sendiri. Kamu akan memandang rendah dengan team yang lain dan mengandalkan kekuatan sendiri. Selain itu, kamu akan lebih cenderung untuk menggunakan posisi kamu untuk memimpin dan ini juga boleh dikira sebagai ‘pembuli.’ Tetapi jika kamu seorang yang kurang berkeyakinan tetapi memiliki kerendahan hati, kamu tidak akan memberi apa-apa impak dalam kepimpinan kamu. Tidak ada inovasi, kurang idea baru dan bergantung dengan tradisi CF yang lama. Kerendahan hati tanpa tindakkan dan initiatif hanya melayakkan kamu untuk menjadi pengikut sahaja. Kamu akan menjadi pengikut yang baik tetapi tidak cukup untuk dipanggil seorang pemimpin.

Sebagai pemimpin Christian Fellowship (CF), kamu harus ada kedua-duanya. PEMIMPIN = BERANI + RENDAH HATI. Keberanian sangat diperlukan kerana seorang pemimpin harus melakukan apa yang benar walaupun ianya sukar. Selain daripada itu, kamu juga perlu membuat keputusan yang berat (mungkin ada yang tidak suka) dan jika kamu ingin memimpin dengan cara dan personaliti kamu sendiri, kamu kena berani melakukan perubahan. Apabila ada konflik dan kekeliruan di dalam sesebuah team, pemimpin harus berani bertindak dan menyelesaikan masalah itu. Pemimpin yang berani tidak bererti dia tidak takut apa-apa – disebalik ketakutannya, dia bertindak! Tetapi keberanian harus diikuti dengan rendah hati. Rendah hati ini berbeza dengan rendah diri. Rick Warren, penulis buku The Purpose Driven Life, menerangkan, “Rendah hati tidak bermaksud kamu kena memikirkan kekurangan sendiri, tetapi ia bermaksud kamu kurang memikirkan tentang diri sendiri.” Apabila kamu berani dan rendah hati melayani, fokus kamu tidak akan kepada diri sendiri, tetapi orang lain.

Apabila saya membaca tentang nabi Daniel di dalam Perjanjian Lama, saya melihat dia memiliki kedua-dua ciri kepimpinan ini. Dalam Daniel 2:27-28, kita boleh melihat bahawa Daniel seorang yang berani dan juga rendah hati. Untuk menghadap dan bercakap dihadapan raja Babel, Nebukadnezar yang agung dan berkuasa, Daniel harus berani (kamu harus tahu bahawa bukan calang-calang orang yang boleh bercakap dengan raja seperti ini). Dia juga berani untuk menyatakan kebenaran: “Rahsia yang ditanyakan Raja tidak dapat diberitahukan kepada Raja oleh orang bijak, ahli mantera, ahli ilmu ghaib, dan jurufaal” (ayat 27). Tetapi disebalik keberanian dia, Daniel juga memiliki kerendahan hati: “Akan tetapi, di syurga ada Allah yang sanggup menyingkapkan rahsia…” (ayat 28). Daniel tahu dia tidak tahu dan dia sedar hanya TUHAN sahaja yang tahu. Wow!

Ada empat (4) cara untuk kamu menjadi seorang pemimpin yang berani dan rendah hati:

#1 Mengetahui Kekuatan dan Kelemahan Sendiri. Secara jujur, tanya diri sendiri. Pada pendapat saya, lebih baik kamu sedar dahulu kekuatan/kelemahan kamu daripada orang lain yang mengatakannya. Tanya juga dengan orang yang terdekat dengan kamu seperti ahli keluarga, kawan-kawan, mentor dan rakan-rakan yang melayani bersama-sama dengan kamu. Kamu perlu tahu kekuatan kamu supaya kamu boleh memimpin dengan lebih yakin; dan tahu kelemahan kamu supaya kamu ada rendah hati dan berusaha untuk memperbaiki diri sendiri.

#2 Mengetahui Bahawa Kekuatan Kamu Boleh Menjadi Kelemahan Kamu. Ini antara kos sekiranya seorang pemimpin itu tidak mempunyai kerendahan hati. Kadang-kadang, kekuatan kamu juga boleh menjadi kelemahan. Contohnya, saya sangat efektif dalam mengajar Alkitab (kekuatan) tetapi lama-kelamaan saya tidak lagi mahu belajar daripada orang lain (kelemahan) dan beranggapan saya sudah tahu semua (kelemahan).

#3 Menjadikan Kelemahan Kamu Sebagai Kekuatan. Tusy ialah salah seorang daripada AJK CF yang agak pemalu (dengan orang baru) dan seorang yang introvert. Mungkin bagi dia ini ialah kelemahannya, tetapi apabila saya melihat dia melayani dengan penuh semangat dan komitmen terutamanya dibelakang tabir, ini sebenarnya kekuatan dia. Sebagai seorang pemimpin, jika kamu menyatakan kelemahan kamu dengan berani dihadapan team dan tetap bersemangat untuk melayani, kamu sebenarnya menjadikan kelemahan kamu sebagai kekuatan.

#4 Melayani dengan Mengandalkan Kekuatan TUHAN. Walau seberapa yakin dan berani kamu memimpin, walaupun kamu rendah hati, semua kita – pemimpin atau bakal menjadi pemimpin – harus mengandalkan kekuatan Tuhan. Dalam Zakharia 4:6, Allah berfirman: “Bukan dengan kegagahan dan bukan dengan kekuatan, melainkan dengan Roh-Ku.” Begitu juga bagaimana kita memimpin di CF – melalui kekuatan Allah dan pimpinan Roh Kudus.  

THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.

Belum lagi menonton video Pemimpin CF #8? KLIK DI SINI
Untuk menonton video-video Siri Pemimpin CF, sila KLIK DI SINI

LIKEFOLLOW dan SHARE FB Page: LEGASI.tv
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]