Friday, November 16, 2018

Angelus' Quote: Bandingkan Diri Kamu Sekarang Dengan Kamu Yang Terdahulu, Bukan Orang Lain


Jika kamu membandingkan diri kamu dengan orang lain, ada saja yang kamu tidak akan puas hati. Dia lebih cantik. Dia lebih bijak. Dia lebih bahagia. Jika perbandingan ialah pemikiran kamu (mindset), jadi, kamu akan melihat sekeliling dari segi, "Siapa lebih hebat?" "Apa kekurangan dan yang negatif pasal saya?" "Bagaimana saya boleh mengalahkan dia?" Orang yang suka membanding-banding ini selalunya tidak puas hati, pasif-agresif, fikir kalah-menang dan hampir susah untuk dijadikan kawan.

Dulu saya suka membandingkan diri saya dengan orang lain. Saya pendek. Saya kurang ilmu pengetahuan. Saya lambat tangkap apa yang orang cakap. Sekarang saya berfikiran begini, berbeza, berubah: Saya tidak perlu membandingkan diri saya dengan orang lain, tetapi saya boleh belajar daripada mereka. Saya mahu menjadi penulis dan pemimpin seperti John C. Maxwell, jadi saya membaca buku dan menonton seminar dia. Saya suka dengan cara Albert Einstein berfikir, jadi saya belajar bagaimana untuk berfikir secara kritis, krearif dan inovatif melalui biografi tentang dia. Saya mungkin tidak setampan rakan saya, tetapi saya ada kelebihan yang luar biasa iaitu setia (cia cia cia). Pendek kata: Kamu menjadikan mereka sebagai motivasi dan inspirasi kamu untuk bertumbuh, bukan menjadikan mereka sebagai batu sandungan bagi kamu. Jangan juga menjadi terlalu taksub... Itu menyeramkan.

Jika kamu berkeras juga ingin membuat perbandingan - kalau sudah menjadi kebiasaan atau personaliti kamu - jadi, bandingkanlah diri kamu SEKARANG dengan kamu yang TERDAHULU. Kamu tidak perlu minta puji atau ingin membuat orang lain kagum - buat diri kamu bangga dulu. Katakan dulu tahap kamu ialah pada kedudukan nombor 4 (dari segi pemikiran, sikap, pengetahuan, harta benda, kebahagiaan dan sebagainya, dengan 0 ialah terlemah dan 10 ialah terbaik), jadi kamu harus tingkatkan sampai 5 atau ke atas. Jika kamu masih lagi pada nombor 4 atau ke bawah selepas beberapa tahun, jadi, kamu tidak bertumbuh atau kamu semakin jatuh. Ini kamu kena ubah dan berusaha lagi. Jika orang lain pada tahap 5 dan setahun kemudian dia masih lagi 5; dan kamu pula mula dari 2 dan meningkat ke 3, maka, kamu bertumbuh dengan lebih lagi daripada dia.

Kenapa dari 2 ke 3 lebih baik daripada 5 kekal 5 selepas setahun? Kerana kamu tidak membandingkan diri kamu dengan dia, tetapi dengan kamu sendiri. Iya nya bukan tentang siapa lebih hebat pada masa itu, iya nya siapa yang terus bertumbuh. 3 boleh jadi 4, 4 boleh jadi 5, 5 ke 6, dan seterusnya! Persoalannya, adakah kamu bertumbuh SEKARANG berbanding dengan kamu DAHULU? (Adakah kamu faham dengan konsep ini?). Secara ringkas: Jangan bandingkan diri kamu dengan orang lain, bandingkan diri kamu dengan kamu yang terdahulu.


THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]