Wednesday, November 28, 2018

Angelus' Quote: Iman Boleh Menjatuhkan Goliat dengan Sebiji Batu


Ketakutan menjadikan sesuatu itu lebih besar daripada apa yang sebenarnya. Kucing menjatuhkan pinggan di dapur pada waktu malam… hantu! Lampu kelap-kelip… Iblis! Suara macam Malik Noor dan badan penuh dengan tatu… gangster! Jika ketakutan ditambahkan dengan imaginasi negatif, kadang-kadang perkara yang kita bayangkan akan menjadi kenyataan. Kalau kamu takut tentang sesuatu atau dengan seseorang – JANGAN LARI KE BELAKANG, TETAPI MAJU KE DEPAN (bahasa kiasan dan kadang-kadang buat seperti apa yang dinyatakan). Kamu harus menghadapi iya atau dia dengan berfikiran bahawa dalam setiap ketakutan, yang menjadikan ia lebih menakutkan ialah – imaginasi kamu sendiri.

Pernah mendengar tentang pertarungan diantara Daud dan Goliat? Ketika Goliat, seorang yang berbadan gergasi, mencemuh orang Israel dan mencaci Nama TUHAN selama 40 hari berturut-turut, kesemua tentera Israel dan termasuk raja “kecut perut… dan sangat ketakutan” (1 Samuel 17:11). Kenapa? Kerana Goliat berbadan besar, berpengalaman dalam perang, mempunyai kelengkapan perang yang banyak dan berkemungkinan apabila dia mencemuh orang Israel, suara dia besar dan sangat menakutkan. Dikatakan lagi, “mereka dalam ketakutan yang amat sangat” (1 Samuel 17:25).

Tetapi apa yang Daud cakap dan fikir ketika melihat Goliat? Dia tidak memanggil Goliat sebagai gergasi tetapi seorang yang “cela… [dan] yang tidak bersunat” (17:26). Dia tidak memandang kelengkapan dan pengalaman Goliat tetapi dia mengingatkan kembali bagaimana dia pernah berlawan dengan singa dan beruang – dan menang! (17:34-36). Daud tidak mengendahkan suara Goliat yang merendah-rendahkannya tetapi dia berseru dengan “nama TUHAN” (17:45). Sekarang lihat perbuatannya: “Pada waktu [Goliat] maju mendekat untuk menghadapi Daud, berlarilah Daud dengan cepat…” Kemana? Kebelakang? Tidak! Daud berlari “…ke arah barisan perang musuh untuk menghadapi [Goliat] itu” (17:48). Daud maju ke depan MENGHADAPI musuh! Kamu pasti tahu apa yang terjadi seterusnya, kan? Daud berjaya menjatuhkan musuh dengan hanya menggunakan sebiji batu. Itu dikatakan iman yang hidup.

Rupa-rupanya, Goliat yang tinggi, gagah dan mempunyai suara yang besar dan menyeramkan ini sebenarnya tidaklah sekuat mana. Imaginasi orang Israel yang negatif telah melumpuhkan semangat mereka. Jika kamu berani pergi ke dapur, kamu akan menjumpai kucing, bukan hantu. Jika ada masalah lampu yang kelap-kelip, selalunya, kamu hanya perlu tukar starter, tidak perlu usir iblis. Jika kamu mendengar seorang bersuara besar seperti Malik Noor dan bertatu, kamu tidak perlu terlalu takut dengan menampilan fisikal dia, setiap hati seseorang ada taman. Semakin kamu lari daripada ketakutan kamu, semakin besar ‘Goliat’ yang akan kamu bayangkan; tetapi semakin kamu berani dengan iman (walaupun secara realitinya kamu masih takut) lari atau maju ke depan, semakin kecil ‘Goliat’ yang kamu lihat. Kalau betul apa yang kamu takut itu memang menakutkan, seperti anjing liar, jangan berimaginasi dengan liar juga… ambil sebiji batu [atau lima], kemudian – baling!

Instagram ---> Richard_Angelus

THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]