Sunday, August 20, 2017

Yeremia dan Pengharapan: "Semuanya Baru Setiap Pagi" (Ratapan 3:19-27)


Ingatlah kesengsaraanku dan pengembaraanku,
pahit getir dan racun itu.
Aku terus mengingatinya
dan jiwaku tertekan dalam diriku.
Tetapi inilah yang kuperhatikan,
lantas kuperoleh harapan:
Kerana kasih setia Tuhan tidak pernah lenyap,
belas kasihan-Nya tiada akan pudar.
Semuanya baru setiap pagi.
Besarnya kesetiaan-Mu!
‘Tuhan ialah Pusakaku,’ kata jiwaku,
‘sebab itu aku berharap kepada-Nya.’
Tuhan itu baik bagi orang yang menanti-nantikan Dia,
bagi jiwa yang mencari hadirat-Nya.
Baik jika seseorang menanti dengan tenang akan penyelamatan daripada Tuhan.
Baik jika seorang lelaki menanggung beban kuknya pada masa mudanya
(Ratapan 3:19-27,
AVB)

Nabi Yeremia, penulis (atau pemilik karya) Kitab Ratapan, diberi gelaran Nabi Yang Meratap oleh orang Yahudi. Bila saya membaca kisah tentang dia, kadang-kadang saya berasa kasihan dan bersimpati terhadap apa yang dilaluinya. Dia bernubuat tentang kejatuhan Yerusalem, dan kemudian dia meratap dan menangis bila ia benar-benar terjadi.

Namun begitu, bagi saya Yeremia bukanlah seorang yang pesimis. Disebalik tragedi yang menimpa umat TUHAN, Allah telah mempercayakan Yeremia untuk menulis isi hati TUHAN di dalam Kitab-Nya: Harapan yang Teragung di dalam Perjanjian Lama. Kerana apa yang terjadi kepada Israel, hati Yeremia sendiri hancur dan semangatnya lemah, tetapi dia tahu bahawa “kasih setia Tuhan tidak pernah lenyap, belas kasihan-Nya tiada akan pudar. Semuanya baru setiap pagi.” Harapan ditengah-tengah tragedi.

Bila Yeremia bangun setiap pagi, Yerusalem masih lagi reruntuhan. Tapi dia tahu bahawa Allah itu baik – Dia tetap setia. Ada ketika bila impian untuk Israel kembali semula hampir tiada, seperti tidak akan kembali lagi, Yeremia bernubuat bahawa mereka yang dalam pembuangan di Babel akan kembali semula selepas 70 tahun (Yeremiah 29:10). Melalui Kitab Ezra dan Nehemia kita tahu bahawa nubuat TUHAN telah digenapi… umat Israel telah kembali semula.

Yeremia merupakan nabi yang benar dan tidak dinafikan seorang nabi yang meratap. Dia berhati lembut tetapi luaran dia begitu tegas. Dia dikuatkan oleh TUHAN tetapi dia juga pernah mempersoalkan rancangan Allah. Kata-katanya boleh dikatakan sangat keras dan tragik kerana dia bernubuat bagi Allah yang ingin memanggil umat Israel yang keras hati untuk kembali semula kepada-Nya. Tetapi kerana Allah itu suci, adil dan juga kasih, Yeremia bukan hanya menyampaikan mesej penghakiman dan pertaubatan, dia juga – diakhirnya – menyampaikan mesej yang penuh dengan pengampunan dan pengharapan.

Baca dan hayatilah kebenaran tentang Pengharapan ini:
Kasih setia Tuhan tidak pernah lenyap,
belas kasihan-Nya tiada akan pudar.
Semuanya baru setiap pagi.
Besarnya kesetiaan-Mu!
Kawan, adakah Dia pengharapanmu?
Jika ia, maka jiwa kita akan berkata, “Tuhan ialah Pusakaku”
THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.

Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]