Tuesday, December 4, 2012

Pengalaman yang Berbeza tetapi Kebenaran yang Sama



Tidak semua orang datang kepada Yesus dengan cara yang sama; pengalaman kamu tidak semestinya sama seperti saya. Sesetengah orang percaya kepada Yesus secara tiba-tiba dan dramatik; perubahan yang radikal daripada kehidupan yang lama kepada kehidupan yang baru. Seperti Saulus (dalam Kisah Rasul-Rasul Bab 9) yang sedang dalam perjalanan ke Damsyik untuk menangkap orang-orang Kristian, tiba-tiba cahaya dari langit memancar di sekeliling Saulus dan telah membutakan matanya. Dia bersaksi selepas kejadian itu:
Saya rebah ke tanah lalu mendengar suara berkata kepada saya, ‘Saulus, Saulus! Mengapa engkau menganiaya Aku?’” (Kisah Rasul-Rasul 22:7).

Sejak dari hari itu, Saulus terus menjadi pengikut Yesus yang setia, Yesus yang dia pernah sangkalkan sebelum ini. Tuhan Allah telah menggunakan dia (sebagai Rasul Paulus) untuk menyampaikan Berita Baik kepada bangsa bukan Yahudi.

Sesetengah orang pula percaya kepada Yesus secara perlahan-lahan, mungkin juga ada yang tidak sedar bila sebenarnya mereka telah berubah daripada orang yang tidak percaya kepada orang yang percaya. Rasul Petrus mungkin seperti ini – imannya seperti ombak dan penuh dengan ragu-ragu. Hanya setelah sekian lama barulah dia mula teguh pendirian dan bertekat untuk terus mempercayai Yesus. Saya tidak pasti bilakah sebenarnya Petrus betul-betul telah menerima Yesus sebagai Juruselamat dan Tuhannya, Al-Kitab tidak jelas tentang perkara ini (Pada pendapat saya, Rasul Petrus sendiri mungkin tidak berapa pasti bilakah dia betul-betul mula mempercayai Yesus Kristus sepenuhnya). Saya sendiri tidak pasti bilakah tarikh sebenarnya saya mula percaya kepada Berita Baik ini. Yang saya pasti ialah Tuhan Allah dengan kasih kurnia-Nya telah membuka hati saya untuk menerima Yesus dalam hidup saya suatu masa dulu dan terus memberikan saya iman untuk tetap mempercayai-Nya.

Apa yang penting sekali ialah bukan bagaimana atau berapa lama masa yang kita ambil untuk (akhirnya) percaya kepada Yesus Kristus; tetapi yang penting ialah kita (akhirnya) mempercayai-Nya, dan betul-betul pasti bahawa kita sekarang telah menerima-Nya untuk Keselamatan daripada dosa-dosa kita yang menyebabkan kemurkaan Tuhan Allah (dan untuk memulihkan hubungan kita dengan Allah Bapa – agar kita dapat bersukacita di dalam Tuhan dan menjadi anak-anak-Nya di bumi dan di syurga).

Adakah kamu pasti bahawa kamu sekarang sudah menerima Yesus sebagai Juruselamat dan Tuhan kamu? Jika tidak, jangan biarkan masa ini berlalu tanpa kamu membuat keputusan yang paling penting dalam hidup ini. Tidak ada rujukan di dalam Al-Kitab yang saya dapat cari yang mengatakan bahawa kita akan mempunyai peluang kedua selepas mati... dan juga tidak ada kepastian yang kita masih hidup di keesokkan hari. Di dalam Al-Kitab, Tuhan Allah berfirman,

Ketahuilah bahawa sekaranglah masa yang diperkenankan Allah,
dan sekaranglah hari kamu diselamatkan!
” (2 Korintus 6:2).

Ini hanyalah permulaan,... Apa keputusan kamu?
THINK BIG. START SMALL. GO DEEP. 
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]