Wednesday, July 17, 2013

Jadilah Seorang yang Mampu Menyelesaikan Masalah



Masih ingat cerita burung gagak ini?

Kebanyakkan orang boleh melihat masalah dimana-mana sahaja. Walaupun Golden Screen Cinemas (GSC) panggung wayang yang baru beberapa bulan lalu dibuka di City One, Kuching, ada juga orang yang mengatakan bahawa kerusinya terlalu kecil dan sempit, sistem bunyinya terlalu bising, lampu ketika masuk terlalu terang (atau gelap), tandas yang kecil, sistem tiket... servis makanan... staf... dan sebagainya. Ini hanya satu contoh sahaja.

Mencari masalah tidak memerlukan bakat atau kurnia. Oleh itu, seseorang yang berfikir bagaimana untuk menyelesaikan masalah (dan bukan hanya mencari atau melihat masalah semata-mata) ialah seseorang yang mampu membuat perbezaan di mana saja mereka berada. Orang Kristian yang mempunyai pemikiran sebegini adalah sangat diperlukan pada masa sekarang. Berdoa dan melakukannya. Percaya dan bertindak. Iman yang disertai dengan perbuatan. Cuba lihat masalah seperti berikut:

Masalah bergantung kepada Perspektif Kita
Halangan, kejatuhan dan kegagalan adalah lumrah kehidupan manusia. Kita tidak boleh lari daripada masalah, tetapi itu tidak bermaksud kita boleh membiarkannya mengusai kita. Perkara yang terbaik yang boleh kamu lakukan ialah dengan berfikir bagaimana untuk menyelesaikannya. “It’s all about attitude”.

Kebanyakkan Masalah boleh Diselesaikan
Pada pendapat saya, kebanyakkan masalah boleh diselesaikan jika kita betul-betul mahu melakukannya. Kemalasan dan sikap tidak mahu berfikir secara logik dan praktikal adalah penyebab-penyebab utama kita tidak boleh menyelesaikan masalah. Ambil masa untuk bertenang, berdoa, duduk, fokus, tuliskan masalah sebenar dan fikirkan jalan penyelesaiannya. Tanya orang yang lebih tahu mengenai hal tersebut, rujuk buku atau laman internet, selidik hal itu dengan teliti dan sebagainya. Bak kata orang-orang tua, “Dimana ada kemahuan, di situ ada jalan”.

Masalah samada akan Membangunkan Kamu atau akan Menjatuhkan Kamu
Masalah samada akan menyakitkan kamu atau akan membantu kamu, ia bergantung kepada bagaimana kamu menghadapinya. Respon dan tindakkan kamu sangat penting. Ia akan menghalang kamu untuk terus bertumbuh dalam iman atau ia akan membangunkan iman kamu semasa kamu menghadapinya. Secara peribadi, setiap masalah yang berlaku dalam kehidupan saya banyak membantu saya untuk bertumbuh di dalam iman kepada Kristus. Tanpa saya sedari, saya menjadi semakin matang dalam berfikir dan dalam melakukan sesuatu perkara. Ada masalah yang langsung saya tidak boleh selesaikan, saya hanya menyerahkannya dalam doa saya – dan tindakkan ini (melalui kasih kurnia-Nya) sangat membangunkan saya dalam hubungan peribadi saya bersama Yesus Kristus.

Jadi, apa respon dan tindakkan kamu semasa menghadapi masalah? Itu pilihan kamu.

Berdoa dan melakukan
Percaya dan bertindak
Iman dan perbuatan
THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]