Saturday, April 15, 2017

Simple Book Review: "Mentaliti Jamban" (2016)


Mentaliti Jamban (2016) oleh Khairul Abdullah

Wow! Tajuk buku yang provocative, kulit buku yang luar biasa, tajuk bab yang kurang menyenangkan, dan isi yang lucu, informative, membuat kita berfikir, tersindir, menyesalkan dan banyak nasihat yang menjadikan kita lebih baik – jika diambil peduli. Khairul bekerja sebagai pereka grafik dan laman web (freelance) yang pernah bekerja di luar negara – paling lama di Jerman, Jepun, London dan sebagainya – yang sekarang menetap di Malaysia. “Abang dah tengok macam-macam ragam orang di dunia,” tulis Khairul, “Abang dah pernah pergi ke banyak bandar utama di dunia dik, yang abang malas nak sebut… Apa yang buat mereka maju? Apa yang buat mereka hebat dari segi kehidupan? Mentaliti dik, mentaliti.”

Negara kita nampaknya macam hampir maju, tapi kebanyakan kita masih mempunyai mentaliti jamban! Jangan marah dik, sebab itu kenyataan.” Mula-mula saya rasa kenyataan ini sangat keras, tapi selepas membaca buku ini (lebih-lebih lagi dengan tajuk-tajuk seperti bab 2 “Tahi”, bab 13 “Kereta Besar, Badan Besar, tapi Sayang Otaknya Kecil,” bab 15 “Janji Melayu, Cina, dan India, Semua Sama Sahaja!”, bab 20 “Serban Tinggi, Jubah Labuh, dan Seluar Jean” dan bab 30 “Buang Dalam Jamban”) – saya setuju sangat-sangat! Memang rata-rata mentaliti kita ni mentaliti jamban! Mindset kita kena berubah.

Khairul menyentuh tentang sikap kita orang Malaysia yang tidak peduli dengan orang lain. “Jangan ada sifat pentingkan diri sendiri dalam setiap kita yang bernama insan atau yang menjadi hamba kepada Maha Pencipta.” Kita membuang sampah sesuka hati, kita jarang berkata ‘terima kasih’ kepada orang yang sudah menolong kita atau kepada pelanggan kita, kita selalu lari tajuk bila memberi komen atau respon di laman sosial, tandas awam dan rumah sangat kotor, memandu tanpa mempedulikan orang lain, beragama tetapi bersikap taik, tidak beri signal ketika membelok, parking di garisan kuning, double parking dan di tempat OKU, dan sebagainya. Saya paling rasa bersalah bila dia berkata tentang masa and temujanji. “Jawapan ‘on the way’ adalah jawapan standard atau klise orang kita bila lambat.” Ouch! Ada juga sisa-sisa mentaliti jamban dalam sikap saya sendiri…

Walaupun penulis lebih merujuk kepada mereka yang beragama Islam, kita yang bukan Islam ini juga sama bila dia menulis, “Orang Islam menuntut supaya menjaga kebersihan. Tapi kenapa kita di tanah Melayu, sebuah negara yang didiami oleh majority manusia yang beragama Islam ni tandasnya kotor? Kenapa longkangnya kotor dan busuk? Kenapa air sungai keruh dan penuh dengan sampah sarap?” Itu baru bercakap pasal kebersihan, bagaimana pula dengan isu-isu yang lain? Pendek kata, Khairul menulis, “Apabila agama diambil sebahagian dan ditinggalkan sebahagian, dia jadi tak peduli fasal orang lain. Dia seorang saja nak masuk syurga. Dia jaga hubungan dia dengan Tuhan sahaja, hubungan dengan orang lain dan dengan alam sekeliling dia tak jaga.” Ouch!

Saya sarankan orang Malaysia untuk membeli (atau pinjam) dan membaca buku ini. Saya baca, saya fikir diri saya sendiri, saya perhati sekeliling, saya renung apa yang saya pernah dengar dan lihat, memang, memang kita masih lagi ada mentaliti jamban! Mari kita berubah okay? J

[P.s: Kamu boleh beli buku ini di kedai-kedai buku seperti Popular, Smart, dan MPH pada harga yang berpatutan, RM28.00. Antara banyak-banyak buku terbitan Komrad Buku, buku ini yang paling berbaloi untuk dibeli]


THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]