Saturday, April 16, 2016

20 Pesan kepada Pelajar Saya: #5 Ketawa akan Menceriakan Harimu


Cuba kamu bertanya kepada diri sendiri: Sudah berapa lamakah kamu tidak ketawa sehingga menitiskan air mata? Atau sehingga senak perut? Ataupun sehingga sesak nafas?

Ketawa adalah sangat penting dalam kehidupan kita. Ketawa dapat menghasilkan hormon-hormon yang boleh melegakan kesakitan dan memperkukuhkan sistem daya tahan badan kita. Ketawa juga dapat merehatkan otot-otot dan memperbaiki sistem tubuh badan. Ia dapat membuat kita menjadi lebih bertenaga, kreatif dan gembira.

Pernahkah kamu ketawakan diri sendiri? Katakan kamu telah melakukan sesuatu yang sangat melucukan, rakan-rakan disekeliling kamu semuanya mentertawakan kamu J Adakah kamu akan berasa marah, geram, benci dan sakit hari kepada mereka ataupun kamu juga turut ketawa bersama mereka? Sukar bagi seseorang (khususnya mereka yang selalu tegang) untuk mentertawakan dirinya sendiri. Namun begitu, mengikut kajian, mereka yang mempunyai tabiat selalu mentertawakan diri sendiri ketika melakukan kesilapan dikatakan lebih bahagia dan cepat belajar daripada kesilapan. Mereka rata-rata ialah orang yang berfikiran positif.

Sebuah keluarga, contohnya, yang serius boleh menimbulkan suasana yang tegang. Ibubapa yang boleh bergurau senda dengan anak-anak mereka boleh membangkitkan lagi perasaan kasih sayang di dalam keluarga. Seorang suami dan isteri yang sering berjenaka dan bergurau senda akan menambahkan lagi kebahagian dan keharmonian rumahtangga. Begitu juga dengan pelajar yang seringkali ketawa bersama dengan rakan-rakannya akan mengeratkan lagi hubungan sesama mereka (Tetapi ingat: Bergurau senda juga ada batasannya). Bak nyanyian Dato’ M. Daud Kilau, “Senyumlah senyumlah ahai cik mek molek” atau ketawalah!


THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]