Saturday, February 28, 2015

Jurang diantara Gereja dan Komuniti di Malaysia: Adakah Kita Peduli?


[Kuala Lumpur, Metro Hotel, 1hb March 2015, 2.00 pagi]

Di bandar Kuching mahupun di Kuala Lumpur ada jurang diantara gereja dan komuniti. Saya suka berjalan disekitar bandar-bandar yang saya pergi. Di bandar Miri, contohnya, saya mendapati bahawa banyak gereja-gereja didirikan atau ditempatkan berdekatan antara satu sama lain. Semasa saya menginap di rumah sewa kawan saya, saya memandu disekeliling kawasan berdekatan dan mendapati bahawa hanya dalam 10 minit memandu, saya menjumpai lima buah gereja – tiga buah gereja denominasi yang sama dan empat daripada lima adalah gereja yang menggunakan bahasa penghubung yang sama. Di Kuching, gereja juga banyak, sehinggakan jika kita ingin melawat satu gereja setiap minggu perlu mengambil masa 35 minggu atau 8 ke 9 bulan berturut-turut.

Petang semalam saya sampai ke bandar Kuala Lumpur dan mendapati juga disini ada banyak gereja. Kemudian, saya memerhati keadaan sekeliling. Kawasan yang sama dimana sebuah gereja didirikan menjelang malam menjadi kawasan tempat penagihan dadah, minum arak dan mungkin juga (jika pemerhatian saya benar) menjadi tempat dimana pelacur-pelacur ditawarkan dan pengedaran dadah berlaku. “Adalah menjadi kebiasaan bagi mereka untuk ‘berniaga’ di kawasan ini,” kata seorang pakcik kepada saya. Pada siang hari, di sini ada ramai orang miskin, orang buta, orang bangsa asing, anak-anak muda dan kanak-kanak. Saya berfikir, orang-orang yang memerlukan Kristus tidak jauh dari kawasan gereja. Mereka mungkin menanti orang Kristian yang sanggup menerima mereka dan berkata kepada mereka bahawa mereka layak untuk datang ke gereja – datang kepada-Nya.

Saya menulis ini bukan untuk menghakimi – saya hanya ingin membuka mata kita. Tidakkah sedih apabila ketua mengedar dadah tahu nama setiap anak muda yang berada di kawasan gereja lebih daripada pastor yang melayani di gereja? Adakah kamu hairan apabila guru sekolah minggu berpuas hati dengan pelayanan kanak-kanak di gereja dan tidak langsung peduli dengan kanak-kanak yang tidak tahu membaca dan menulis di sekitar kawasan itu? Mereka yang menyesatkan orang selalu mencari dan melayani sesiapa saja yang datang kepada mereka, tetapi umat Kristian dan pintu-pintu gereja hanya dibuka pada hari minggu. Gereja mahukan orang yang kemas dan bersih, tetapi mereka yang menyesatkan orang menerima mereka seadanya.

Saya sudah bekerja hampir 4 tahun dalam pelayanan pelajar Kristian. Para pelajar dan anak-anak muda sebenarnya sangat bersemangat untuk melayani komuniti. Kebanyakkan mereka ingin membawa Kristus dan gereja untuk menjangkau komuniti disekeliling mereka. Mereka rindu untuk menjadi tangan dan kaki bagi Kristus untuk mengkhabarkan Berita Baik. Ada diantara mereka sanggup berpindah ke tempat dimana mereka boleh melayani dan mengenal komuniti. Ada juga yang mengorbankan hujung minggu menjadi guru and mentor di sekolah minggu di rumah-rumah panjang. Mereka sanggup asalkan gereja memberi dorongan dan galakkan, bantuan dan pengelibatan, menjadi contoh dan juga peduli dengan komuniti disekeliling mereka.

Kenapa aktiviti menjangkau komuniti ini jarang berlaku di bandar Kuching, Miri, Kuala Lumpur dan di Malaysia keseluruhannya? Kerena gereja sibuk menyolek dinding bangunan, tidak mahu mengotorkan tangan, menggemukkan diri dengan makan berlebih-lebihan, sibuk mengekalkan umat yang ada, meminta tetapi tidak memberi, ingin menjadi artis dan selebriti tetapi tidak memiliki hati hamba, mendirikan Rumah TUHAN seperti sebuah syarikat, mementingkan kerohanian luaran sehingga melupakan panggilan Kristus ke dunia, dan terlalu asyik mempertahankan iman – iman tanpa perbuatan dan tidak dikongsikan. Jika ini ialah idea ‘gereja’ bagi anak-anak muda sekarang, maka tidak hairanlah aktiviti atau pelayanan menjangkau komuniti jarang berlaku disekeliling kita. Sanggupkah kita membawa seorang pengemis yang kotor dan berbau ke gereja kita? Sanggupkah kita mengurangkan belanjawan gereja untuk membantu orang miskin, mendirikan sekolah, melawat ibu tunggal dan menjenguk banduan di penjara?

Mari kita kembali ke gereja dan komuniti. Saya percaya (dan sedih) bahawa anak-anak muda sekarang mula melihat gereja sebagai satu kelab eklusif yang tidak lagi peduli dengan orang-orang miskin dan orang-orang yang memerlukan di sekeliling mereka. Di mana integriti kita sebagai umat Kristian? Bukankah kita seringkali mendengar khutbah dan kesaksian tentang memberkati orang lain? Tidak pernahkah kita merenung Firman Allah untuk mengasihi sesama kita? Anak-anak muda tidak akan merujuk dan meminta bantuan dari ibubapa, para pemimpin gereja dan guru-guru sekiranya kata-kata dan kepercayaan kita tidak sama dengan carahidup dan iman yang kita pegang. Mereka akan pergi ke tempat lain, tempat dimana kerinduan dan beban mereka akan didengar. Jika ini berlaku, jangan salahkan mereka.  

Gereja (ini termasuk saya juga kerana kita adalah satu tubuh dalam Kristus) harus peduli dengan komuniti disekeliling kita. Untuk menjangkau anak-anak muda kita harus menjangkau komuniti kita, kerana melalui cara ini anak-anak muda boleh terlibat dan mereka secara langsung tidak lagi menjadi boneka tetapi mereka juga turut serta dalam pelayanan gereja. Bukan mereka saja, tetapi semua umat akan didorong dan dibangunkan. Komuniti disekeliling juga diberkati. Bukankah ini idea gereja yang sebenar? Iman tanpa perbuatan, mati. Kebenaran tanpa kasih, beban. Berita Baik tanpa kesaksian, sia-sia. Gereja tanpa impak kepada komuniti adalah – hipokrit. Lebih baik tiada gereja daripada menghina Yesus Kristus dan nama-Nya dihadapan orang ramai.

Ini cadangan saya:
Ambil satu masa dengan para pemimpin dan/atau rakan-rakan seiman,
Tidak perlu berdoa secara formal, hanya buka mata dan hati,
Pergi ke luar gereja and lihatlah sekelilingmu.
Apakah beban yang TUHAN telah berikan kepada gereja kamu?
Kenapa gereja ada disini? Dan kenapa komuniti ini ada disekeliling kamu?
THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]