Saturday, November 11, 2017

Bila Paulus Bertemu Yesus #2 Mengikat Firman Allah Sebagai Tanda Peringatan


Ikatkanlah semua [Firman Allah] sebagai tanda peringatan pada tangan dan dahimu
(Ulangan 6:8,
AVB)

Pada usia 13 tahun, Paulus (atau Saul) sudah dianggap sebagai seorang dewasa yang harus hidup menurut Hukum Taurat dan dia bertanggungjawab untuk melakukan kewajibannya sebagai orang Yahudi yang sudah matang. Dia pada usia ini akan menggunakan suatu alat yang dinamakan tefillin sebagai alat untuk berdoa pada setiap pagi. Alat ini terdiri daripada dua kotak hitam kecil yang mengandungi beberapa petikkan ayat dari Kitab Taurat yang diikat dengan menggunakan tali kulit (lihat gambar di atas). Paulus akan mengenakan satu kotak di bahagian lengan kiri dekat dengan hatinya dan tali kulit akan dililit sebanyak tujuh kali. Kotak yang satu lagi akan diikat di kepala dibahagian tengah dahinya.

Kenapa ia diletakkan di lengan kirinya? Kerana bagi orang Yahudi, tangan kiri merupakan bahagian yang lemah. Kenapa pula ia diletakkan di dahi? Kerana kepala yang memimpin setiap bahagian tubuh kita. Orang Yahudi mengenakan Firman Allah pada bahagian yang paling lemah (tangan kiri) dan yang paling penting (bahagian kepala). Ia menjadi simbol yang menguatkan (yang lemah) dan memimpin (fikir, hati dan perbuatan). Sejak berusia 13 tahun, orang lelaki Yahudi akan bangun setiap pagi diingatakan atau disedarkan bahawa mereka ialah milik TUHAN, umat Allah. Hukum Taurat menjadi Hukum Kehidupan mereka.

Kita tidak perlu mengikuti cara orang Yahudi – malah setelah Paulus menerima Tuhan Yesus Kristus sebagai Juruselamat dan Penggenap Hukum Taurat, Paulus tidak lagi menjadi hamba hukum dan tradisi Yahudi – tetapi prinsip rohaninya harus kita ikuti. Kita harus mengabdikan diri kita kepada Allah dengan membiarkan Roh Kudus meletakkan Firman-Nya di dalam hati, fikiran dan tubuh kita. Biar Firman Allah ditanam dan bertumbuh di dalam hati kita; biar ia mempengaruhi pemikiran kita; dan biar ia memimpin kelakukan dan sikap kita.

Firman-Mu lampu bagi kakiku dan cahaya bagi jalanku.
Aku telah bersumpah dan menegaskan, bahawa aku akan mematuhi
hukum-hukum-Mu yang benar” (Mazmur 119:105-106)

THINK BIG. START SMALL. GO DEEP.
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

They Click it A lot. [Top 7 last 7 Days]